Graafik: Isamaa tegi mäekõrguselt suurima kampaaniakulutuse

Isamaa erakonna poliitikud valimispeol.

FOTO: Remo Tõnismäe/Postimees

Ehkki erakonnad on europarlamendi valimiste järel alles kampaaniakulusid kokku löömas, tegi esialgsetel andetel mäekõrguselt suurima kulutuse seitsmenda mandaadi saanud Isamaa. 

«Isamaa 2014. aasta Euroopa Parlamendi valimiste kampaania läks maksma ligikaudu 350 000 eurot ning sel korral on kulud ligikaudu samas suurusjärgus,» selgitas erakonna peasekretär Priit Sibul. Suurimad kulud olid seotud tele- ja internetireklaamiga.

Erakonna esinumbriks oli seitsmenda mandaadi saanud Riho Terras, kes pääseb Euroopa Parlamenti pärast Suurbritannia lahkumist Euroopa Liidust. 

Reformierakonna 200 000 euro suurustele kulutustele lisanduvad veel kandidaatide kulud. Sarnaselt Isamaale kulutasid ka oravad enim tele- ja internetireklaamile. «Esinumbri kampaania kulu eraldi on keeruline mõõta, kuna see oli suur osa katuskampaaniast ja omavahel väga seotud,» selgitas Reformierakonna peasekretär Erkki Keldo. 

 

Sotsiaaldemokraatide europarlamendi kampaania kulud jäävad suurusjärku 150 000 eurot. «Tulenevalt sellest, et meie strateegia oli ehitada seekordne kampaania üles esinumbrile, moodustasid ka Marina Kaljuranna reklaamide kulud kampaania lõviosa,» erakonna europarlamendi valimiste kampaaniat vedanud Kaarel Oja.

Erinevalt Reformierakonnast ja Isamaast panustasid sotsiaaldemokraadid pisut enam digi- ja sotsiaalmeediasse kui telereklaamidele. Sealt edasi tulid trükimeedia, raadio ning otsepost ja tänavakampaaniaga seotud kulud. «Tavapäraste proportsioonide osas vähendasime kõige enam kulusid välimeedia reklaamidele,» lisas Oja. 

​EKRE kulu Euroopa Parlamendi valimisteks on ligi 120 000 eurot. «See kulus eelkõige tele-, raadio- ja online-reklaami peale, seal sees oli ka otseposti,» selgitas erakonna aseesimees, rahandusminister Martin Helme. Eurosaadiku mandaadi saanud Jaak Madisoni isikliku kampaania eelarve jäi 10 000 euro kanti. 

Keskerakonna kampaania jäi suurusjärku 100 000 eurot, kuid täpsemad kulutused ja osakaalud reklaamis alles selguvad. 

Mandaadist ilma jäänud Elurikkuse Erakonna valimiskampaaniale kulus ligi 19 000 eurot. Suurimaks kuluks olid trükised. 

Valimiskampaania kulu erakonnale Eesti 200 oli ca 2000 eurot. Erakonna esinumbri Lauri Hussari kampaaniaks kulus nii erakonnal kui kandidaadil endal null eurot.

Raha kulutati tänaval jagatavatele lendlehtedele, lisaks telliti mõned bännerid sotsiaalmeediasse ning telliti ka sotsiaalmeedia võimendust postitustele. «Aga viimane oli üsna marginaalne,» selgitas Eesti 200 juhatuse liige Igor Taro.

«Meie vaates võiks poliitkampaania ideaalis keskenduda ideede, mitte raha ja reklaamihulga ülepakkumisele. Sest kokkuhoidlik ja sisuline kampaania aitab säästa nii keskkonda kui ka maksumaksja raha,» lisas Taro. 

Eestimaa Rohelistel läks lõviosa erakonna esinumbri Evelin Ilvese kampaaniale. «Reklaami peale kulus umbes 5000 eurot, millest umbes 3000-4000 eurot oli seotud Evelin Ilvese kampaaniaga, mis oli rahastatud sihtotstarbelistest annetustest,» selgitas erakond. Peep Mardiste ja Züleyxa Izmailova panustasid kampaaniasse ca 500 kuni 1000 eurot oma vahenditest. 

Eestimaa Ühendatud Vasakpartei ainus kandidaat Julia Sommer kulutas kalendritele ja reklaamlehtedele 357,6 eurot ning reklaamile Facebookis 50 eurot. 

Sotsiaalmeedias märkimisväärseid summasid reklaamile kulutanud üksikkandidaat Raimond Kaljulaid saab aruande valimis selle nädala jooksul. 

Lisaks pidi iga Euroopa Parlamendi valimistel osalenud kandidaat tasuma 2700 euro suuruse kautsjoni. 

Täpsed andmed peavad erakonnad ja üksikkandidaadid esitama Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjonile juuni lõpuks. 

Tagasi üles