Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Politsei raiskab plakatikeelu täitmist kontrollides jõudu

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Savisaare valimisliidu ja Tegusa Tallinna valimistaap Postimaja Reval Cafes. | FOTO: Tairo Lutter

Viimaste kohalike valimiste eel teatati politseile 204 võimalikust valimiskampaania reeglite rikkumisest. Kes oli näinud poliitilise välireklaami keelu ajal tänaval poliitiku nime ja pildiga sõidukit, kes oli märganud läbi vaateakna mõnd plakatit. Ühe kaebuse kontrollimiseks kulub kuni kaheksa tundi politsei tööaega ehk kokku võis politsei sel sügisel kulutada üle 1500 tunni tööaega.

See on vaid üks paljudest põhjustest, miks peavad kõik parlamendierakonnad vajalikuks valimiskampaaniat puudutavat seadust muuta.

Sel sügisel pälvisid välireklaamikeelu ajal ajakirjanduse tähelepanu Savisaare valimisliidu ja Tegusa Tallinna südalinna kohviku akendest läbi kumanud valimisreklaam ning Reformierakonna hiigelplakat Tallinnas Narva maantee alguses büroo seinal, mis paistis samuti läbi akna tänavale selgesti ära.

Et poliitiline välireklaam on aktiivse agitatsiooni ajal keelatud, pidi politsei kõiki neid teateid kontrollima ning kinnitust saanud rikkumisi menetlema. Politsei tegi selle kampaania ajal 51 ettekirjutust ning algatas 11 väärteo- ja neli kriminaalmenetlust. Ainuüksi valimispäeval sai politsei võimalikest rikkumistest 36 teadet.

Neli kuni kaheksa tundi tööd

Üks teade valimisreeglite rikkumisest võib politsei tööpäevast võtta neli kuni kaheksa tundi, sest pärast kaebuse registreerimist peab politsei sündmuskohale sõitma ja reklaami üles pildistama. Seejärel tuleb hinnata, kas reklaam on keelatud või mitte. Asjaolude väljaselgitamiseks suheldakse end reklaamiva erakonna või poliitikuga.

Samasugune seis oli ka 2013. aasta kohalikel valimistel, kui korrakaitsjatele esitati üle 150 kaebuse, teate ja avalduse. Toona alustati 24 väärteomenetlust, karistuseni jõudis seitse.

«Mis ilmestab, et tegemist on keeruliselt tõendatava väärteoga. Seda eeskätt seaduse üldsõnalisuse ja sisustamata õigusmõistete tõttu,» seisab siseminister Andres Anvelti (SDE) arvamuses Vabaerakonna 14. septembril algatatud kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse, riigikogu valimise seaduse ja teiste seaduste muutmise eelnõu kohta.

Kui seadus on mitmeti mõistetav, on seaduse täitmise üle valvamine politseile mõttetult koormav. Seega peaks riigikogu seaduse sõnastust täpsustama või kaaluma sootuks poliitilise välireklaami keelu tühistamist. Seda enam, et reklaamikeelu ajal kolib poliitiline reklaam internetti, mis on aga seadusega üldse reguleerimata.

Vana keelu asemele uued

Vabaerakond paneb ette asendada vana keeld uutega: piirata välireklaami mahtu, selle hinda ning keelata poliitiline välireklaam üksnes valimispäeval. Vabaerakond paneb ette piirata välireklaami, näiteks plakati suurus ühe ruutmeetriga ning panna valimiskampaania kulutuste laeks 90 päeva jooksul enne valimispäeva 500 000 eurot erakonna kohta. Muudatusettepanekuid saab Vabaerakonna eelnõusse põhiseaduskomisjonile teha 28. novembrini.

Justiitsminister Urmas Reinsalu (IRL) imestas, miks ei soovi Vabaerakond tühistada välireklaamikeeldu täies ulatuses, sealhulgas valimispäeval. Näiteks 2015. aasta riigikogu valimistel hääletas 51,2 protsenti valijatest enne valimispäeva ära, st ajal, mil kandidaadid võisid vabalt kampaaniat teha. Samas ei tohiks ministri hinnangul lubada kampaaniat valimisjaoskonnas.

Idee piirata valimisreklaami suurust ühe ruutmeetrini riivaks ministri hinnangul ettevõtlusvabadust. 90 päeva enne valimispäeva tehtavatele valimiskampaania kulutustele ülempiiri seadmine oleks õiguslikult ju võimalik, kuid võib omakorda tekitada ohu väärkasutuseks, leiab Reinsalu. Valimiskampaania saab varem ära tellida ja kinni maksta, sest pole määratletud, millal valimiskampaania algab või millal võib kampaaniakulutuste tegemistega alustada.

Lisaks tekkis Reinsalul küsimus, kas ühetaoline piirmäär on mõistlik kõigi valimiste jaoks. Justiitsministeerium nimetab piirmäära 500 000 eurot tunnetuslikuks, aga see ei aita kuidagi neid kandidaate, kel on kulutada oluliselt vähem.

Riigikogu Keskerakonna fraktsiooni ja põhiseaduskomisjoni liikme Tiit Teriku hinnangul ei ole mõistlik vana keelu asemele uusi kehtestada, kuid vana kaotamist ta toetas.

«Välireklaami piirangu eesmärk oli vähendada kampaaniakulu, kuid see pole lahendust andnud, sest valimiskampaania muutus pikemaks, mis tegi selle kulukamaks,» selgitas Terik.

Välireklaami tehakse praegu enne keeluaja algust, siis kolib reklaam televisiooni, raadiosse, ajalehte või internetti. «Seejuures on suurim kulu just telereklaam, mille ostmine käib suurele osale kandidaatidest arusaadavalt üle jõu,» sõnas Terik

Teriku hinnangul on mõistetamatu Vabaerakonna soov piirata välireklaami suurus ühe ruutmeetriga. «Eriti just kohalike omavalitsuste valimistel on minu hinnangul ebaõiglane ja ebademokraatlik võtta kandidaatidelt ära üks odavamaid reklaamimise viise,» sõnas Terik.

Lisaks on piirang Teriku arvates ebaloogiline seetõttu, et reklaamipinna suurus, näiteks bussipeatustes, on juba olemas. Ruutmeetriseid reklaampindu nende seas ei ole, sest tänavaplakati jaoks on see liiga väike.

EKRE võtaks riigi toetust vähemaks

Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) aseesimees ja riigikogu põhiseaduskomisjoni liige Jaak Madison leiab, et lahenduseks oleks hoopis erakondade riikliku rahastamise vähendamine.

«Välireklaamile võidakse panna mis tahes kitsendusi, kuid suured rahakad erakonnad leiavad alati võimaluse neist mööda hiilida – raha suunatakse lihtsalt muudesse kanalitesse. Peale selle tekitavad igasugused piirangud küsimuse sõnavabadusest,» ütles Madison.

Madisoni hinnangul muutuks poliitika ausamaks, kui vähendataks parlamendierakondade riigieelarvelist toetust. Praegu kulub maksumaksja raha erakondade toetamiseks 5,4 miljonit eurot aastas. Madisoni sõnul võiks julgelt poole maha võrra.

Õiguskantsleri muudatusettepanekud

  • Kaotada poliitilise välireklaami keeld aktiivse agitatsiooni perioodil.
  • Kaotada valimispäeval aktiivse agitatsiooni keeld. Täielik valimisrahu tuleb säilitada valimisjaoskonnas ja selle lähiümbruses.
  • Kehtestada munitsipaalmeediale reeglid, nii et oleks tagatud kõigi poliitiliste jõudude tasakaalustatud kajastamine.
  • Anda erakondade rahastamise järelevalve komisjonile õigus tutvuda kodanikuühenduste (sh erakondade noorteorganisatsioonide) rahastamisallikatega.
  • Anda erakondade rahastamise järelevalve komisjonile õigus nõuda tööks vajalikku teavet (sh dokumente) ka teistelt isikutelt (nt reklaamiettevõtjalt).
  • Analüüsida võimalust, et riigieelarvest raha saavad erakonnad peaksid edaspidi avalikustama kulud, tulud ja varalised tehingud seadusega ettenähtud ulatuses reaalajas.
Tagasi üles