Reklaamiekspert: eelhääletamise ajal ei peaks valimisreklaami keelustama

FOTO: Scanpix / Kollaaz Katri Karing

Postimees.ee palus reklaamiekspert Olav Osolinil kommenteerida professor Rein Veidemanni ettepanekut keelustada valimisreklaam eelhääletamise ajaks. Osolin leiab, et iga inimene hääletab siis, kui ta on otsusele jõudnud ning Veidemanni ettepanek ei ole põhjendatud.

Tallinna Ülikooli professor Rein Veidemann käis eilses Postimehes välja idee, et nii nagu valimisreklaam on keelatud 6. märtsil, tuleks kõik valimisreklaamid peatada kogu eelhääletuse perioodiks.

«Kui professor Veidemanni ettepanekust lähtuda, siis tuleks igasugune eelhääletamine üldse ära keelata, kuivõrd informatsioon ei tule ju ainult klassikalisest massimeediast, vaid ka otsepostist, suhtlusringkondadest, intervjuudest ja mujalt,» kommenteeris Olav Osolin. «Professor võiks rääkida ka Postimehe direktori Erik Roose või tema reklaamimüügi tiimiga ja küsida, mida nemad sellest ideest arvavad,» lisas Osolin naljatades.

Ta märkis, et iga inimene teab ise, millal ta oma otsuse vastu võtab – kas oodatakse viimase hetkeni erilist lubadust, sõnumit, luukeret jms või ollakse oma valikus kindel. Ta ei näe põhjust, miks peaks reklaamiteavituse sellepärast katkestama, et mõned inimesed on jõudnud oma valikus varem selgusele. «Kui aga viimastel päevadel peaks miskit sellist juhtuma, mis sunnib inimest oma valikut muutma, siis võib e-hääletanu ju valimistepäeval jaoskonnas hääletades oma otsust muuta. Nii et kui professor Veidemann ei ole oma valikus kindel ja kardab, et vilkuvad bännerid võivad teda elektroonilisel hääletamisel mõjutada, siis tuleks rahulikult oodata 6.märtsini ja seada sammud valimisjaoskonda.»

Valimisreklaam mõjutab Osolini sõnul eelkõige neid inimesi, kes ei ole oma otsust teinud ja kelle arvamust on lihtsam muuta. «Minu ema, kes on pensionär, on kõvasti rohkem saanud valimismaterjale kui mina. Ilmselt otseposti puhul eeldatakse, et vanemad inimesed on oma otsustes kõikuvamad,» tõi ta näite.

Osolin lisas, et ta ei ole ka selle poolt, et tänavatel on valimisreklaam kuu aega enne valimisi keelatud: «See on täiesti jabur. Õiguskantsler üritas selles osas küll mõistust koju veeretada, kuid paraku ebaõnnestunult.»

Tallinna Ülikooli professor Rein Veidemann käis eilses Postimehes välja idee, et kui eelhääletamist peetakse vältimatuks osalusvõimaluse tagamisel, siis tuleks kõik valimisreklaamid peatada kogu eelhääletuse perioodiks. «Sest mida endast kujutab küsitluste põhjal meediaväljaannetes pilt pildi haaval kokku pandud parlament? Minu jaoks on see ettekirjutus. Valijate mõjutamine valimishetkel.»

Kui see ei peaks aga võimalik olema, tuleks eelvalimistest Veidemanni hinnangul üldse loobuda.

«Avan interneti, et asuda hääletama, ja vastu vilguvad ekraanilt erinevate erakondade bännerid. Mitte kõigi omad, vaid osavamate ja rikkamate erakondade internetireklaam. Neis reklaamides on jõutud juba ähvardusteni, et kui minu üks hääl ei lähe «õigele» erakonnale, siis ootab meid ees katastroof. /…/ Ja see kõik toimub hääletamisolukorras!» kirjutas Veidemann.

Tagasi üles