Riigikogu uute erakondade mandaadi hind küünib üle 16 000 euro

Merike Teder
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildil on riigikogu saal Toompeal.
Pildil on riigikogu saal Toompeal. Foto: Raigo Pajula

Uued riigikogusse pääsejad Vabaerakond ja EKRE kulutasid valimiskampaaniaga ühele saadud mandaadile 12 500 – 16 400 eurot.

Riigikogus 8 kohta saanud Eesti Vabaerakonna valimiskulud jäid ligikaudu 100 000 euro piiridesse, seega läks neile üks riigikogu mandaat maksma umbes 12 500 eurot.

«Julgen arvata, et teistega võrreldes on see väikseim kulu ühe mandaadi kohta. Ehk seega, oma tagasihoidlikke kulutusi arvestades, oleme olnud väga edukad,» ütles Vabaerakonna esindaja Ülo Mattheus.

Vabaerakonnal tuli kogu kampaaniaraha erakonna liikmemaksudest ja annetustest, viimastel nädalatel kasvas ka suurtoetajate osakaal. Muuhulgas aitasid paljud jõukamad kandideerijad kampaaniakulude katmisel vähemjõukamaid.

Vabaerakonna kampaania kõige suurem kuluartikkel oli reklaamtrükiste tootmine, järgnesid internetireklaam ja kampaaniamaterjalide otsepostitus. Erakond tõi esile, et kampaanias ei kasutatud ühegi reklaamibüroo teenust, kõik tegevused töötati välja ja viidi ellu ise.

Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) kampaaniakulud jäid vahemikku 110 000 kuni 115 000 eurot, mis teeb nende erakonna ühe parlamendikoha hinnaks 15 700-16 400 eurot. EKRE sai riigikokku 7 mandaati.

«Arvame, et saime olemasolevate vahenditega enam-vähem maksimaalse tulemuse, me uskusime kogu aeg, et saame 6-8 kohta, kaheksandast kohast jäi meil puudu mõnisada häält,» sõnas Helme.

Helme lisas, et erakond jäi enam-vähem planeeritud eelarve piiresse: «Meie plaan nägi ette 100 000 eurost kampaaniat, aga panime lõpupoole teadlikult mõned asjad juurde.»

«Tegime ära kõik asjad, mis plaanisime - nii välireklaami, tänavakampaania, tele, ajalehe masspostituse, lisaks panime lõpus veel juurde ka online kampaania ja raadioreklaami ning see kõik oli osa tulemusest. Peab muidugi arvestama, et maht, mida me selle raha eest saime, ei olnud ligilähedanegi ei Reformierakonna, IRLi, SDE ega Keskerakonna mahtudele,» lisas ta.

Suurparteid Reformierakond, Keskerakond, sotsid ja IRL ei ole oma kampaaniakulusid veel kokku löönud ja lubasid seda teha hiljemalt 1. aprilliks, mil aruanne tuleb esitada erakondade rahastamise järelevalve komisjonile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles