Voog: uuringutulemuste erinevused tulevad ilmselt valimist

Tiina Kaukvere
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
TNS Emori uuring.
TNS Emori uuring. Foto: TNS Emor

Kui Postimehe tellitud TNS Emori uuringu põhjal on kõige populaarsem erakond Reformierakond, siis ERRi tellitud Turu-uuringute aktsiaseltsi uuringu põhjal on selleks hoopis Keskerakond.

TNS Emori uuringuekspert Aivar Voog nentis, et kahe viimase uuringu erinevused on küllaltki suured.

Näiteks, kui jaanuaris ja veebruaris on Turu-uuringute järgi populaarseim erakond Keskerakond (vastavalt 26 protsenti ja 27 protsenti), siis TNS Emori järgi on Keskerakonna toetus olnud sama (22 protsenti). Kõige populaarsem erakond on TNS Emori põhjal Reformierakond (jaanuaris 25, veebruaris 23 protsenti).

Voog usub, et erinevused on tingitud valimistruktuurist. Näiteks Emor küsitles 1245 valimisealist kodanikku, kelle seas 1009 eestlast ja 236 muu rahvuse esindajat. Voogi sõnul on oluline näiteks, kui suur on venelaste osakaal «muu rahvuse esindajate» hulgas.

«See on ilmselt tingitud valimistruktuurist – eestlaste ja venelaste osakaalust ja mitte-eestlaste hulgas venelaste ja mittevenelaste proportsioonist. Kuna Keskerakonda valivad põhiliselt venelased, on oluline jälgida proportsiooni venelased ja mittevenelased, sest nende hulgas on Keskerakonna eelistused radikaalselt erinevad.  Kui venelaste hulgas on tõesti toetus peaaegu 80 protsenti, siis mittevenelaste hulgas see kõigub 30-40 protsenti,» selgitas Aivar Voog.

«Rahvusringhääling oma hankes soovis, et küsitlus viidaks läbi näost näkku -meetodil. Niimoodi me ka teeme ja tõepoolest tundub, et sellisel puhul need valijagrupid, kes toetavad Keskerakonda, on võib-olla pisut paremini esindatud kui Emori uuringus, kus valdav osa uuringust on tehtud interneti teel,» selgitas Turu-uuringute uuringujuht Juhan Kivirähk ERRi uudisteportaalile.

Voogi sõnul võib näost-näkku meetodil tehtud küsitlusel ka oma mõju olla. «Aga ma arvan, et aeg on edasi läinud. Kunagi oli näost näkku ainuke viis küsitlusi teha, kuid kogu maailmas on liigutud teiste meetodite suunas. Inimesed liiguvad palju, kodudest saab kätte ühiskonna passiivsema osa. Kindlasti see on hea meetod saada kätte vanemaealisi,» arvas Voog.

Turu-uuringute AS küsitles ERRi uudistetoimetuse tellimusel 4.-18. veebruarini 1011 Eesti inimest nende kodudes, kellest valimisealisi kodanikke oli 804

TNS Emor esitab erakondade toetuse nende vastajate põhjal, kel on erakondlik eelistus olemas. Neid inimesi, kes ei osanud eelistada ühtki parteid, oli veebruaris 15 protsenti. Postimehe tellitud populaarsusküsitluse käigus küsitles uuringufirma 11.–18. veebruarini 1245 valimisealist kodanikku (neist 464 kodudes ja 781 interneti teel). Küsitletavate seas oli 1009 eestlast ja 236 muu rahvuse esindajat.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles