Ekspert valimiste välireklaamidest: ilus ja igav

Parteide valimiskampaania välireklaamides üllatas kõige enam sotside plakatitel nähtud mängulisus näoilmetes, ütles Tallinna Ülikooli kommunikatsiooni instituudi doktorant Rain Veetõusme. 

«Üldpilt on ilus ja igav,» ütles Veetõusme Tallinna kesklinnas olevaid erakondade valimiskampaaniate välireklaame kirjeldades. «Tehniliselt ilusti tehtud tööd, aga vaadata midagi põnevat pole, kõik on tavaline. Üldpilti iseloomustab ka see, et nägude paraad väsinud olemisega – mõned inimesed plakatitel isegi naeratasid, aga entusiasmi polnud, enamik oli «oleme-väsinud»-pilguga,» rääkis Veetõusme.

Reformierakonna plakatite visuaalne keel on tema sõnul hämmastavalt sarnane K-Rauta remondikampaaniate omadega: «Värvikombinatsioon on sarnaselt sini-kollane. Kui nägu reklaamil ära ei tunneks, saaks sellest väikeste muudatustega ehitusfirma reklaam.» Muuhulgas pani ta tähele, et hüüdlause «Kindlalt edasi!» on pisut vastuolus reklaamide visuaaliga, sest see hüüatus eeldaks stabiilsust, aga visuaalis on hoopiski paista remondikeel, pintsli- või värvirulli tõmme.

Sotsiaaldemokraadid eristusid kõige rohkem teiste plakatitel näha väsinud nägudest. «Neil on kõige rohkem mängulisust ja entusiasmi. Nad mängisid näoilmetega, selle võrra on küll natuke lapsemeelsemad, aga entusiastlikud.» Veetõusme sõnul on märkimisväärne ka see, et sotsid on vahetanud värvi – varasem proletariaadipunane on nüüd läinud vedi segatumaks-keerulisemaks, justkui kultuurieliidi-punaseks. «Aga visuaalselt näoilmetega mängimine mulle meeldis,» kordas Veetõusme.

Seevastu Keskerakonna puhul oli kuiva nägu näha kõige rohkem. «Osad inimesed on plakatitel ikka väga tõsised ja sünged.» Lisaks imestas Veetõusme valiku üle, kelle Keskerakond plakatitele pannud oli. «Kui kellelegi juba välireklaami tehakse, siis sellele poliitikule pannakse ka palju lootusi häälte kogumisel. Keskerakonna puhul oli aga näha nimesid, keda varem pole näinud-kuulnud, keda üldse poliitikaga siduda ei oskaks,» märkis Veetõusme.

«IRL on ainuke, kes pole välja tulnud mitte ainult nägude, vaid ka sõnumikampaaniaga – välireklaami on kantud ka lubadused, valdavalt rahalised,» lausus dokorant. «Visuaalses keeles oli aga lubatud rahanumber toodud eraldi kasti sisse, justkui üle kleebitud. Sellest jääb mulje, et see on number, mis on muutunud või võib muutuda vastavalt turu konjunktuurile,» viitas Veetõusme seosele kampaaniahindadega. IRLi plakatitelt võib kõige vähem leida inimeste nägusid, rohkem on rõhutud numbritele.

Konservatiivse Rahvaerakonna ainsat plakatit märkas Veetõusme Tallinnas Endla tänaval ning see oli teiste parteide omast kõige süngem, tumedamates toonides.

Kokkuvõttes leidis Veetõusme, et üllatusi välikampaania reklaamides parteid tänavu ei paku. «Kõige rohkem jäi meelde sotside mängulisus näoilmetes. Seda pole varem julgetud teha, erakonnad on klassikalise tänavaplakati suhtes üpris konservatiivsed.»

Tagasi üles