Abi sotsidele tuleb papa Ossinovski vahendusel Venemaalt

Oleg Ossinovski

FOTO: Liis Treimann

Pärast kevadist valitsusevahetust oli kiire levima üks anekdoot. Värske sotsiaaldemokraadist haridusminister Jevgeni Ossinovski võtab kõne isale: «Isa, palusin ju, et ostaksid mulle lihtsalt portfelli! ... Mis tähendab, et koos ministeeriumiga oli soodsam?»

Tellijale

Haridusminister Jevgeni Ossinovski isa Oleg Ossinovski on Äripäeva andmetel Eesti rikkaim mees, kelle vara hinnatakse ligi 300 miljonile eurole. Oleg Ossinovski peamiseks äriks ja tuluallikaks on raudtee-ettevõte Spacecom Trans. Spacecomi suurosanikuks on aga Londoni börsil noteeritud firma nimega Globaltrans Investments PLC, mille omanikeringi kuuluvad ka näiteks Konstantin Nikolajev, Nikita Mišin ja Eestile tuttava nimena Andrei Filatov.

Selle Vene miljardäridele kuuluva ettevõtte päritolumaaks on märgitud Küpros. Raha teenitakse seal miljonite vagunite kaupa – näiteks 2012. aastal teenis Globaltrans ligi 136 miljonit dollarit kasumit.

Filatov teenis Eestis oma kuulsusepagunid veidi enne 2007. aasta pronksöö sündmusi, mil siis majandusminister olnud Edgar Savisaar püüdis anda talle Eestile osutatud eriliste teenete eest kodakondsust.

Toonane peaminister Andrus Ansip teatas, et seda ei juhtu mitte mingil juhul. «Valitsuses pole selle küsimuse üle kordagi hääletatud ning on selge, et niipea kui hakatakse hääletama, tuleks hakata otsima uusi koalitsioonipartnereid,» ütles Ansip 2006. aasta detsembris.

Probleemiks oli Eesti-vastane film, millega Filatovit seostati, ja mida Ansip nimetas käkerdiseks. «Filmi autor Fellini kindlasti ei ole,» ütles Ansip. Oma aastaraamatus tõi Filatovi esile ka kaitsepolitsei.

Ei ole liialdus öelda, et Ossinovski elu ja edu sõltub paljuski eelnimetatud Vene miljardäridest. Globaltrans Grupp on üks Venemaa suurimaid eraettevõtteid, mis tegutseb raudteeäris. Ja raudteeäri on otseliin Venemaa võimuladvikuga. Ning kuna Oleg Ossinovski on väljendanud Eestis huvi ka Rail Balticu ehitamise vastu, võib Vene raha jõuda Eestis raudteeliini pidi otse Euroopasse.

Pressinõukogu arutas 29. jaanuaril 2015 Sotsiaaldemokraatliku Erakonna kaebust Postimehes 9. detsembril 2014 ilmunud artikli «Abi sotsidele tuleb papa Ossinovski vahendusel Venemaalt» peale ja otsustas, et leht rikkus head ajakirjandustava.

Tagasi üles