Politoloog: Tallinnas käib visuaalne valimisduell

Alo Raun
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Keskerakonna valimisreklaamid Tallinna prügikastidel.
Keskerakonna valimisreklaamid Tallinna prügikastidel. Foto: Alo Raun

Tallinna ülikooli politoloogialektori Mari-Liis Jakobsoni sõnul võib nimetada Tallinna välireklaamipindadel käivat valimiskampaaniat visuaalseks duelliks.


Duelliks annab tema hinnangul võimaluse asjaolu, et linnapildis torkavad silma ainult Kesk- ja Reformierakond, kuna teised parteid on lubanud panustada muudele võtetele.

«Eks ta üsna polaarne ole - üksteise vastu häälestatud. Kasutatakse duellile omaseid vahendeid - tegeletakse vähemalt sama palju vastase rappimisega kui oma positiivse programmi esitamisega. Ka oma programmi esitletakse pahatihti vastase ründamise kaudu.»

Jakobsoni hinnangul napib kampaaniates sisulist debatti, kuid iseküsimus on, kas taoliste arutelude koht on üldse välireklaam.

Politoloogi väitel on nii Keskerakonna kui Reformierakonna reklaam üldtonaalsuselt selline, nagu see ikka on olnud, ning midagi erakorralist välja tuua pole.

«Keskerakonna retoorika ongi üldiselt suhteliselt agressiivne, siin ei ole midagi üllatavat,» rääkis ta.

Jakobsoni sõnul näitavad Keskerakonna lähenemist kõige ilmekamalt Tallinna prügikastidel ilutsevad peaministriparteid ründavad reklaamid nagu «Reformierakond vähendab pensione!» ja «Reformierakond loobub Tallinna abipaketist!».

Jakobsoni sõnul on samas kummaline, et Keskerakond kasutab oma põhihüüdlauset «Kes siis veel!» mitmete tavakodanikule tundmatute nimede juues. «Seal tahaks küsida pigem: «Kes see veel?»,» muigas politoloog.

Kommenteerides oravapartei hüüdlauseid «Ma armastan Tallinna!» ja «Värske energia!», ütles Jakobson, et Reformierakond on alati üritanud jätta endast imagoloogiliselt sõbralikku-positiivset muljet ning jätkatakse juba tuttavat rida.

Seda, et ülejäänud erakonnad välireklaami-kampaaniat ei tee, põhjustab politoloogi hinnangul ühelt poolt kohalike valimiste personaliseeritum iseloom, teisalt majanduskriisist tingitud rahanappus.

Sellest hoolimata või just seetõttu torkavad kaks tegijat, eriti Keskerakond jõuliselt linnapildis silma. «Kampaania on arvukuse mõttes suhteliselt agressiivne. Ei saa öelda, et praegused kampaaniad erinevad kvantiteedilt tohutult varasematest aastatest.»

Seda, et mõnes kohas nagu näiteks Kristiine keskuse juures on keskerakondlaste reklaame rohkem kui ülejäänud reklaame kokku, nimetas Jakobson visuaaleksperimendiks. «Keskerakond on oma visuaalreklaamiga alati olnud mingil määral katsetaja rollis.»

Kohalike omavalitsuste volikogude valimised on 18. oktoobril, välireklaamid tuleb vastavalt seadusele linnapildist ära koristada 13. septembriks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles