Vallalehed seavad valimisreklaamide kajastamisele omad reeglid

Anna Ploompuu
, suvereporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildil ajalehed konveierliinil.
Pildil ajalehed konveierliinil. Foto: Margus Ansu

Kohalike omavalitsuste valimiste lähenedes suureneb poliitiliste jõudude ja kandidaatide surve ajakirjandusele, mistõttu on vallalehed pidanud kehtestama omad reeglid poliitreklaami avaldamisel.

Raplamaal asuva Märjamaa valla infolehe Märjamaa Nädalaleht toimetaja Reet Saar sõnas, et hetkel on neil valimiskampaaniate suhtes täielik vaikus nii üksikkandidaatide kui nimekirjade suhtes. Ometi ollakse kohalikeks omavalitsuste valimiste kampaaniaks valmis. Seda näitab ka 21. augusti nädalalehes ilmunud valimiste kajastamise reglement, mis loodi 2009. aastal koostöös Raplamaa Sõnumite ning poliitikute endiga.

Reglemendis on välja toodud, et 9. oktoobril ilmuvas lehes on antud igale valimisliidule ja üksikkandidaadile eraldi ühe A4 suurune tasuta reklaamipind, kus saab oma nägemise järele enda vaateid tutvustada. «Kui keegi soovib pikemalt midagi kirjutada, tuleb selle eest tasuda reklaamide hinnakirja alusel. Seni on kõik toiminud,» lisas Saar.

Reglemendi mõte on informeerida valla elanikke nii, et kõikide kandideerijate seisukohad on ühtede kaante vahel. Saare sõnul on tavaliselt kulunud kaheteistkümne leheküljelisest nädalalehest 5–6 lehekülge valimiskampaaniale, mis ei tohiks Saare arvates ühel korral nelja aasta tagant lugejatele pahameelt tekitada.  

Isikulisi reklaame on Saare sõnul soovitud riigikogu valimiste eel. Heauskselt loodetakse, et kandideerijad ei kasuta lehepinda selleks, et laimata mõnd vastaskandidaati ja avaldavad vaid kontrollitud andmeid. Kriitika korral võimaldab toimetus samas lehenumbris vastulause võimaluse ka kritiseeritavale. «Kuna reeglid on koostöös erakondade esindajatega paika pandud, on see reglement kahepoolselt aktsepteeritud ning survet toimetusele pole.»

Sama põhimõtte alusel edastatakse valimisreklaami Saue vallalehes «Koduvald», kus kuulutuse ja reklaami avaldamise hinnakirjas seisab, et kohalike volikogude valimiste aastal saavad oktoobrikuus kandideerivad erakonnad, valimisliidud ja üksikkandidaadid tasuta avaldada valimistega seotud kuulutusi ja poliitilisi reklaame. Vältimaks ülelehesuuruseid reklaame, on piiratud reklaami suurust: volikogude valimiste aastal maikuust kuni oktoobrikuuni valimistega seotud poliitilise reklaami maksimumsuuruseks ühes lehenumbris eraldatakse veerand leheküljest.

Viiratsi valla kaheksa leheküljelist «Kuukirja» annab välja Viiratsi Vallavalitsus. Lehe toimetaja Kai Toss sõnas, et septembrikuu lehte on plaanis panna valimisreklaame küll ning reklaami mahtudele seatud piiranguks on pool ühe lehekülje suurusest. «Mõnel on lühem, mõnel pikem. Põhimõte on, et kõik saaksid sõna.»

Reklaamimine on tasuta ning see annab võimaluse toimetajal reguleerida, missuguses mahus valmisreklaami lehte pannakse. Saar toob välja, et erakonnad on mõistlikkuse piires reklaamisoovi avaldanud ning siiamaani pole olnud vajadust kedagi piirata.

Igasuguse poliitreklaami vältimine

Haaslava valla infolehe Teataja toimetaja Rasmus Toompere sõnul proovib nende valla leht vältida igasugust poliitreklaami. Seda põhjusel, et ühte erakonda või kandidaati mitte eelistada, kuna võrdsust taolises olukorras on võimatu tagada. Kandidaate on palju ning leheruumi vähe.

«Keegi jääb alati kajastamata. Kui ma saaks kuidagi võrdselt kajastada kõiki, oleks teine asi,» nentis Toompere, kelle sõnul on poliitreklaamideks teised võimalused olemas peale vallalehtede. Lisaks võib taoline olukord suurendada veelgi ebavõrdsust valimisliitude ja üksikkandidaatide vahel. «Suurtel erakondadel on võimalused niigi palju suuremad,» lisas ta. 

Toompere sõnul ei ole kuskil kirjas, missuguseid reklaame võib avaldada ja missuguseid mitte. Poliitreklaamide avaldamisest loobumine on tema sõnul sisetunde küsimus ning kui ühel juhul seda lubada, siis näiteks kaheksa leheküljelise mahuga leht on väike ning kui poliitreklaam võtaks enda alla terve lehekülje, muutuks lehe üldine maine-nägu liiga poliitiliseks, mis omakorda pole lehe eesmärk.

«Lehe eesmärk ikkagi põhiliselt valla infoleht oma elanikele ja see reklaam on selline kõrvalises laadis.» Ometi ei jäeta valimiste toimumist ja tulemisi kajastamata. «Valimistest me mööda ei vaata, aga isiku-erakonna reklaami ei tee,» oli Toompere kindel.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles