Ligi: minusugusel ei ole tihti valikuvõimalusi

Urmas Seaver
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jürgen Ligi
Jürgen Ligi Foto: Pm

Reformierakonna juhtide poolt täna rahandusministri kandidaadiks tõstetud Jürgen Ligi ütles intervjuus Postimees.ee´le, et tema äraütlemine ministriametist oleks olnud imelik ja et tema staatuses poliitikul pole tihti valikuvõimalust.

Jürgen Ligi, kuidas teile tundub, kas praeguses olukorras, kus riik muudkui kulusid kokku tõmbab, on rahandusministri roll tavapärasest ministrirollist keerulisem või pole vahet - ministriamet on ikka ja alati keeruline?

See on retooriline küsimus - te ju teate vastust.

Et kuidas siis on?

See esimene variant on õige.

Et on tavapärasest keerulisem?

Jah, nii nagu te küsisite.

Miks otsustasite selle ameti ikkagi vastu võtta, mis teid motiveerib või lähete pigem nagu sunnitööle?

Selles positsioonis olen ma mõneti olnud ka riigikogu rahanduskomisjoni juhtides. Võimalust öelda, et ma nüüd seda vastutust ei võta või ei jätka, oleks väga imelik. Minu staatuses ei ole tihti valikuvõimalusi.

Oskate öelda ka, miks parteikaaslased teid eelistasid?

Ei. Ju siis ikkagi ei leitud kedagi teist. Kuid mis seal salata - rahandusminister ja rahanduskomisjoni esimees teevad ühte tööd.

Riigikogu rahanduskomisjoni esimeheks olek on ilmselt riigi rahaasjade tundmisele hästi mõjunud?

Loodetavasti natuke on ikka aidanud.

Kas vajate uuel ametipostil sisseelamiseks ka mingit aega?

Mul ei ole seda. Ma pean hakkama kohe jätkama senist tegutsemist. Kindlasti hakkab mu töö väga palju opositsioonist sõltuma, vähemusvalitsus on hoopis teises positsioonis kui enamusvalitsus. Meil (valitsusel) on väga kiire, kuid opositsioonil on alati võimalik esitada muudatusi, mis kogu eesmärgi pea peale keeravad. Kunagi ei tea, kui palju opositsioon lepib sellega, et kellegil on võimalus midagi ära teha. Kriisiolukorras on neid olulisi tegusid aga väga palju vaja teha ja kui see õnnestub, võib see tekitada konkurentides pahameelt. See, et vähemusvalitsus hakkama saab, ei pruugi konkurentide hingedele vastuvõetav olla.

Millised võiksid olla teie esimesed sammud? Esimesed eelnõud? Esimesed otsused?

Esimene samm on eelarve, teine on eelarve ja kolmas on eelarve. Seejärel tulevad maksud. Rahandusministri tööpõld on ju tegelikult üle valitsuse. Igale poole on vaja oma nina toppida ja silm peal hoida.

Valitsus kavandab töötuskindlustusmakse tõstmist, käibemaksu tõstmist ning mitmete aktsiiside kergitamist. Nendest pole pääsu?

Tulude suurendamine on praegu vajalik jah.

Nii et töötuskindlustusmakse tõstmisest ja käibemaksu tõstmisest ei pääse?

Need on seal nimekirjas jah.

Aga tulumaksu tõstmine?

Selle üle on praegu intriige tekitatud, ma ei tahaks siin midagi öelda. Kuid töötuskindlustusmakse tõstmine on tegelikult töötaja jaoks ju samasugune maksutõus nagu tulumaksu tõstmine ja neid kahte samal ajal teha oleks liiast.

Äkki võib kärpiva rahandusministri post poliitiku populaarsusele hukatuslik olla?

Kui rahandusminister on populaarne, siis on asjad viltu.

Kas kaitseministriks olemise aeg (aastatel 2005-2007) on ka teile praeguseks ametiks head kogemust andnud?

Muidugi. See oli väga eriline kogemus. Igal juhul tuleks poliitikul esimese ja teise võimu vahel (parlamendi ja valitsuse vahel) aeg ajalt roteerida. See on vajalik. Ma pean hädavajalikuks, et ministril oleks parlamendikogemus ja parlamendiliikmel võiks ka ideaalis olla ministrikogemus, kuigi saatus seda võimalust enamustele ei anna.

Olete tuntud ka terava keele poolest. Kas ministriametit pidades kavatsete ettevaatlikum olla?

Olen alati teadnud, mis ma ütlen. Lihtsalt inimeste arusaamised on erinevad ja ilu on lugeja silmades.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles