Eesti Keskerakond- nr. 104

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Keskerakonna logo
Keskerakonna logo Foto: www.keskerakond.ee
EESTI VAJAB VAHETUST!

Eesti Keskerakonna valimisplatvorm Euroopa Parlamendi valimisteks:


Eesti kuulumine Euroopa Liitu ei ole üksnes majanduslikku või julgeolekualast kasu taotlev pragmaatika, vaid taotleb euroopalike väärtuste tunnustamist ja inimsõbralikuma ning ühtsema Euroopa kujundamist. Euroopa Liitu kuulumine ei tähenda ainult võimalust ühtsetest hüvedest osa saada, vaid ka Eesti kohustust oma inimesi euroopalikult kohelda, euroopalikult kanda vastutust nii headel kui ka halbadel aegadel.

Euroopalikkus tähendab, et iga ühiskonnaliige annab ühiskonnale oma jõukohase panuse ja riik väärtustab kõiki ühiskonnaliikmeid ning hoolitseb nõrgemate eest. Euroopas ei ole tavaks, et igaüks vaadaku ise, kuidas hakkama saab. Majanduslikult edukate hulka kuulumine tähendab Euroopas mõistetavalt suuremat kohustust ühiskonda panustada.

Hoolimata suurest ühisosast on iga Euroopa Liidu liikmesriigi jaoks enesestmõistetav seista hea oma ainulaadse kultuuri ja keele arengu eest, sest Euroopa kultuuride mitmekesisusel Euroopa Liidu vaimsus põhinebki.

Maailma majanduskriis näitab muu hulgas kätte ka Eesti ühiskonna valupunktid ning meie võimuladviku tegeliku kauguse euroopalikest tavadest. Võimueliit on ühtviisi kangekaelselt ignoreerinud nii Euroopa Parlamendi kui ka majandusekspertide soovitusi, keeldudes tunnistamast, et kogu maailmas süvenev kriis puudutab valusalt ka Eesti majandust, ettevõtteid ja inimesi, kes just nüüd vajaksid riigilt tuge ja reaalset kava Eesti elu tõusuteele viimiseks.

Meie arvates peab prioriteediks olema majanduskriisi leevendamine, majanduse pööramine kasvule, ettevõtluse toetamine, töökohtade säilitamine ja uute töökohtade loomine. Eesti vajab euroopalikke ideid.

Euroopa Liidu probleemid mõjutavad küll tervet Euroopat, kuid neid saab lahendada vaid subsidiaarselt ehk igas liikmesriigis eraldi. Eesti riigi juhtimisel tuleb teha tõsiseid muudatusi. Praegune koalitsioon on otsustusvõimetu ning olulised küsimused on tal vastamata. Valitsusparteid püüavad viia Eestit Euroopasse, meie tahame tuua Euroopa Eestisse. Keskerakond on olnud kõige järjekindlam võitleja euroopalike väärtuste eest.

Eesti vajab teistsugust poliitikat, kui seni on aetud. Eesti vajab poliitilist vahetust nii ideede kui ka tegijate suhtes.


I Sotsiaalpoliitika

Eesti Keskerakond toetab Euroopa Liidule omast sotsiaalse heaoluriigi mudelit, mis tagab kõigile kõrge elukvaliteedi. Euroopa sotsiaalharta põhimõtteid tuleb rakendada kõrvalekaldumatult. Pooldame sotsiaalpoliitikat, mis pakub reaalset katet harta lubadustele sotsiaaltagatiste ja tervishoiu osas. Töösuhete paindliku põhimõtte rakendamine seadusandluses ei tohi halvendada töötaja turvalisust ja tagatisi töösuhetes. Toetame töötaja kaitsele suunatud töösuhete regulatsiooni.

Seisame selle eest, et edendada kõigi aktiivset osalemist tööturul ning võitleme ühiskonnas kõrvale jäänud rühmade vaesuse ja tõrjutuse vastu. Peame oluliseks, et tööhõive- ja sotsiaalpoliitika valdkonnad üksteist vastastikku täiendaksid.

Õigus tervise kaitsele peab muutuma üheks peamiseks inimõiguseks ka praktikas. Liikmesriigid ja Euroopa Liit tervikuna peavad tagama piisava inim- ja rahalise ressursi arstiabi kättesaadavuse tagamiseks.

• Hoiame töötajaid ja toome rohkem inimesi tööturule. Loome Tallinnas 5 aastaga 25 000 uut töökohta ja Eestis 10 aastaga 100 000 töökohta.

• Seisame Euroopa Liidu tööhõive alaste programmide rahastamise suurendamise eest.

• Hõlbustame tööotsija pääsu tööturule, ajakohastame ja tugevdame tööturuasutusi.

• Pakume töötutele ja ümberõpet soovivatele töötajatele koolitusi ning praktilist väljaõpet.

• Pöörame erilist tähelepanu tööturule tulekul ebasoodsas olukorras olejatele: esmakordselt tööturule tulijatele, puuetega inimestele ja muukeelsetele.

• Toetame tööõnnetus- ja kutsehaiguskindlustuse süsteemi rakendamist.

• Tagame Eesti tervishoiusüsteemi rahastamise euroopalikul tasemel, mis lühendab ravijärjekordi eriarstiabis.

• Toetame patsientide õigust saada kogu Euroopa Liidu ulatuses arstiabi, mille hüvitab elukohariigi kindlustus.

• Tõhustame Euroopa Liidu rahade kasutamist sotsiaalpoliitika probleemide lahendamisel.


II Majandus- ja rahanduspoliitika

Me toetame tugevat, avatud ja kodanike usaldusel põhinevat riiki.

Peame senisest enam tähelepanu pöörama kaupade ja teenuste ekspordile, arendustegevusele ja innovatsioonile, et Eesti toodete konkurentsivõimelisus suureneks. On vaja ekspordi toetamise skeeme ja struktuure, viimaseid eriti väikeettevõtete jaoks, kellel uutele turgudele jõudmine kõige raskem.

Peame vajalikuks Eesti ühiskonda lõhestava ja üksnes kõige jõukamaid soosiva ultraliberaalse majandusmudeli asendamist euroopaliku sotsiaalse turumajanduse mudeliga.

• Kehtestame astmelise tulumaksu.

• Seame avaliku sektori palkadele ülempiiri.

• Loome riikliku toetusskeemi kodulaenude tasumisega raskusse sattunute toetamiseks ja aitame toime tulla eluasemekuludega.

• Suuname krediidisüsteemi täiendavalt riiklikke vahendeid Eesti ettevõtluse toetamiseks.

• Toetame käibemaksu erisusi. Madalam käibemaks kohalikele teenustele, laste- ja toidukaupadele.

• Toetame tegutsevaid ettevõtteid ja aitame kaasa uute ettevõtete loomisele.

• Peame vajalikuks riigi jõulisemat sekkumist majandusse.

• Kehtestame maksusoodustusi uusi töökohti loovatele ning innovatsioonile ja ekspordile suunatud ettevõtetele.

• Edendame maksupoliitika, struktuuripoliitika ja tööhõivepoliitika vahelist sidusust.

• Toetame euro kasutuselevõttu tänase kursiga, kuid mitte inimeste elukvaliteedi arvel.

• Tõhustame Euroopa Liidu fondide raha kasutamist majanduskriisi ületamiseks.


III Haridus- ja teaduspoliitika

Eesti majanduse tõusuteele viimine on võimalik vaid jõuliste haridus- ja teaduspoliitiliste otsuste toel. Eesti saab tulla kriisist võitjana välja vaid siis, kui toimub jõuline hariduse ja kultuuri arendamine, tagamaks kriisijärgset konkurentsivõimet rahvusvahelisel turul. Täna tuleb meil õppida Euroopa arenenud riikide kogemusest ning võimalikult paljusid inimesi koolitada ja ümber õpetada.

• Tagame kõikidele lastele piisava kooliks ettevalmistuse lasteaias või koolieelses õpperühmas.

• Võimaldame hajaasustusele vastava ning ühtlaselt kvaliteetse hariduse kõigile õpilastele.

• Tagame Euroopas levinud pikapäevakooli võimalused kõikidele lastele ning spordi-, kunsti- ja muude huviringide tegevuse koolide juures.

• Võimaldame inimestele kvaliteetset kutseharidust läbi kogu elu.

• Toetame tasuta kõrghariduse säilimist.

• Toetame liikumist teadmistepõhise ühiskonna suunas, kus teadlasi kaasatakse poliitikate väljakujundamisse.

• Tõhustame Euroopa Liidu fondide raha kasutamist haridus- ja teaduspoliitika eesmärkide täitmisel.


IV Maaelu- ja põllumajanduspoliitika

Oleme seisukohal, et maaelu ja põllumajandus ei tohi Eestis olla teisejärgulised. Hästi toimival maaelul ja põllumajandusel on märkimisväärne mõju Eesti regionaalsele arengule. Keskerakonna maaelupoliitika eesmärk on maaelu järjepidev toeta¬mine ning maa¬toot¬jatele võimaluste loomine efektiivse ja konkurentsivõimelise majanduse arendamiseks. Meie põllumajanduspoliitika siht on tagada oma rahva varustatus toiduga ning toodangu ja teenuste eksport.

• Toetame vanade ja uute Euroopa Liidu liikmesriikide põllumajandustoetuste võrdsustamist.

• Kiirendame põllumajandustoetuste väljamaksmist ja alustame investeeringutoetuste ettemaksete tegemist.
• Toetame põllumajanduse kindlustusfondi loomist riigi, põllumeeste ja kindlustusseltside koostöös.

• Toetame tootjate vahelise koostöö suurendamist, et tulla toime järjest suureneva konkurentsiga Euroopa Liidus. Loome Euroopa Liidu vahendeid kasutades põllumeeste tulundusühistud.

• Toetame mahepõllumajandusliku tootmise ja ekspordi suurendamist.

• Tagame hajaasustustes olevatele maakodudele vee, elektri, sideteenused, kasutuskõlblikud teed ning külapoodide ja kauplusbusside toimimise.

• Tagame avalike teenuste kättesaadavuse igale inimesele.

• Soodustame hoiu-laenuühistute süsteemi laienemist maal, et pakkuda kohalikule väikeettevõtlusele pankadest soodsamaid laenuvõimalusi ja elanikele tulusamaid tingimusi säästetud raha hoiustamiseks.

• Toetame Euroopa kohalike omavalitsuste harta põhimõtteid ning kohalike omavalitsuste otsustusõiguse suurendamist ühiskonnaelu korraldamisel.


V Keskkonna- ja energiapoliitika

Elukeskkond on inimkonna eksistentsi alus. Heaperemehelik looduskasutus ja -kaitse saab toimuda vaid riikidevahelises koostöös ja piirkondade eripära arvestades. Toetame sellist Euroopa Liidu keskkonnapoliitikat, mis loodusressursside kasutamisel ja kaitsmisel arvestab üleeuroopaliste eesmärkide kõrval võrdväärselt ka liikmesriikide kohalikke eripärasusi ja traditsioone.

• Taotleme Euroopa Liidus säästva, keskkonnahoidliku energiapoliitika väljatöötamist ja rakendamist, mis tagab välisõhu kaitse ning energiakulu pideva vähenemise tootmises ja olmes.

• Taotleme kliimamuutuste tagajärgede leevendamiseks teadusuuringute ja eriprogrammide tegemist.

• Toetame Läänemere strateegia vastuvõtmist ja rakendamist. Kaitseme merekeskkonda ja mereelustikku.

• Peame vajalikuks linnaruumi ja tööstuspiirkondade elukeskkonna kvaliteedi tõstmist uute innovaatiliste abinõude väljatöötamise ja rakendamise teel.

• Toetame tervikliku energiasüsteemi väljaarendamist, mis koosneb taastuvenergia osakaalu suurendamisest, põlevkivienergeetika tõhusamast kasutamisest ja tuumaenergia võimalikust rakendamisest Eestis.


VI Kodanikuvabadused

Keskerakonna eesmärk on euroopalikult mitmekesise Eesti riigi ehitamine, kus erinevate kultuuride, arusaamade ja religioonide olemasolu loetakse rikkuseks, mitte probleemiks. Eesti peab omaks võtma euroopalikud väärtused rahvusvähemuste toetamisel, sealhulgas kiiresti ratifitseerima ja ellu rakendama Euroopa Nõukogu rahvusvähemuste kaitse raamkonventsiooni.

Eesti peab tagama euroopaliku turvatunde ja julgeoleku kõikidele riigis elavatele inimestele. Inimesed peavad teadma ja tundma, et nende põhiõiguste ja -vabaduste iga rikkumise korral toimub kiire, erapooletu ja tulemuslik uurimine ning süüdlaste vastutusele võtmine.

Eesti peab tagama euroopaliku arusaama sõnavabaduse kaitsest. Iga inimene tohib oma arvamust avaldada ilma hirmuta, et teda selle eest taga kiusatakse. Samas peab iga inimene teadma, et ta vastutab oma sõnas või kirjas avaldatud arvamuse eest. Euroopalik arusaam, et inimese vabadused ei tohi rikkuda teise inimese vabadusi, peab jõudma ka meile.

Eesti peab tugevdama ummikusse sattunud üksikisikute ja perede igakülgset nõustamist neile arusaadavas keeles.

Eesti peab üle võtma Euroopas levinud praktika, et koolide õppekavas tutvustatakse riigis elavate erinevate rahvuste ajalugu ja kultuuri.

Toetame tugeva kodanikuühiskonna kujunemist ja elanike sisulist kaasamist otsuste tegemisse. Tagame kodanikuühenduste tegevuskulude ja ettevõtmiste stabiilse ning püsiva rahastamise.


VII Välis- ja kaitsepoliitika

Globaliseerunud maailmas ei suuda ükski Euroopa Liidu liikmesriik üksi toime tulla ohtude ja väljakutsetega: sõjalise ja tsiviilkriisi ohjeldamisega, energiavarude ja rahvusvahelise kaubanduse tagamisega, relvastuskontrolli ja desarmeerimisega, võitlusega terrorismi ja organiseeritud kuritegevuse vastu, kliimamuutustega kaasnevate probleemidega, vaesusega ja inimõiguste rikkumisega.

Keskerakond pooldab aktiivset ja järjekindlat, ühistel väärtustel põhinevatest seisukohtadest lähtuvat välispoliitikat ajavat Euroopa Liitu. Lisaks transatlantiliste suhete olulisusele rõhutame Euroopa Liidu naabruspoliitika ja seda tugevdavate meetmete igakülgse arendamise olulisust. Siinkohal peame eriti vajalikuks idapartnerluse väljaarendamist, mis annab suhtlemisele poliitilise mõõtme ja on aluseks nende riikide tihedamaks lõimumiseks Euroopa Liiduga. Idapartnerluse areng tasakaalustaks naabruspoliitika lõunamõõtme raamistikku ja Vahemere Liidu initsiatiivi.

Toetame Euroopa Liidu rolli suurenemist meie naabruskonna stabiliseerimisel. Leiame, et idapartnerlus peaks poliitilise solidaarsuse kõrval pakkuma meie idanaabritele konkreetset abi ja koostööd, et suurendada stabiilsust, julgeolekut ja majanduslikku heaolu Euroopa Liidu vahetus naabruses.

EDGAR SAVISAAR

Erakond: Eesti Keskerakond


Sünniaeg: 31.05.1950


Sünnikoht: Harjumaa


Töökoht: Tallinna Linnavalitsus


Amet: linnapea


Haridus, õppeasutus, eriala: Tartu Riiklik Ülikool, ajaloolane (1973)


Teaduslik kraad: filosoofiakandidaat

SIIRI OVIIR
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 03.11.1947
Sünnikoht: Tallinn
Töökoht: Euroopa Parlament
Amet: Euroopa Parlamendi liige
Haridus, õppeasutus, eriala: kõrgem, õigusteadlane, Tartu Ülikool, 1975
Teaduslik kraad: võrdsustatud magistrikraadiga

VILJA SAVISAAR
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 15.08.1962
Sünnikoht: Antsla linn
Töökoht: Riigikogu
Amet: Riigikogu liige
Haridus, õppeasutus, eriala: Tartu Ülikool, psühholoog (1985)
Teaduslik kraad:

JÜRI RATAS
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 02.07.1978
Sünnikoht: Tallinn
Töökoht: XI Riigikogu
Amet: aseesimees
Haridus, õppeasutus, eriala: TTÜ, majandus, 2002; Tartu Ülikooli Õigusinstituut, 2005
Teaduslik kraad: magister

VLADIMIR VELMAN
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 25.09.1945
Sünnikoht: Tallinn
Töökoht: Riigikogu
Amet: Riigikogu liige
Haridus, õppeasutus, eriala: kõrgem, ehitusinsener, Tallinna Polütehniline Instituut
Teaduslik kraad:

ENN EESMAA
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 07.06.1946
Sünnikoht: Tallinn
Töökoht: Riigikogu
Amet: Riigikogu liige
Haridus, õppeasutus, eriala: kõrgem
Teaduslik kraad:

KADRI SIMSON
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 22.01.1977
Sünnikoht:
Töökoht: Riigikogu
Amet: Riigikogu liige
Haridus, õppeasutus, eriala: kõrgem, 2000 Tartu Ülikool, ajalugu, BA; 2003 University College London, MA
Teaduslik kraad: magister

JAAK AAB
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 09.04.1960
Sünnikoht: Valga linn
Töökoht: Eesti Vabariigi Riigikogu
Amet: Riigikogu liige
Haridus, õppeasutus, eriala: Vene keele ja kirjanduse õpetaja, Tallinna Pedagoogiline Instituut, 1986
Teaduslik kraad:

MARIKA TUUS
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 12.05.1951
Sünnikoht: Tallinn
Töökoht: Riigikogu
Amet: Riigikogu liige
Haridus, õppeasutus, eriala: Tartu Riiklik Ülikool- žurnalistika, 1987; Tallinna Pedagoogiline Instituut - kultuurharidus, 1997
Teaduslik kraad:

EVELYN SEPP
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 13.07.1972
Sünnikoht: Tallinn
Töökoht: Riigikogu liige
Amet: põhiseaduskomisjoni aseesimees
Haridus, õppeasutus, eriala:
Teaduslik kraad:

AADU MUST
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 25.03.1951
Sünnikoht: Pärnu linn, Eesti
Töökoht: Eesti Vabariigi Riigikogu liige/TÜ professor
Amet: Riigikogu liige/Tartu Ülikooli professor
Haridus, õppeasutus, eriala: ajaloolane, ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetaja, Tartu Ülikool, 1976
Teaduslik kraad: ajalookandidaat

MAILIS REPS
Erakond: Eesti Keskerakond
Sünniaeg: 13.01.1975
Sünnikoht: Tallinn
Töökoht: Riigikogu
Amet: Riigikogu liige
Haridus, õppeasutus, eriala: kõrgharidus, 2000 Maastrichti Ülikool, 1999 Kesk-Euroopa Ülikool (õigusteaduste magister); 1998 õigusteaduste bakalaureus, Akadeemia Nord
Teaduslik kraad: teadusmagister (LL.M ja M.A)

Copy
Tagasi üles